Recenzia ZEISS Vario-Tessar FE 16-35mm F4 ZA OSS
Nečakal som žiaden zázrak od zoom objektívu, ale malý zázrak sa udial, aspoň z môjho pohľadu!
Čím ma tento „nezaujímavý“ objektív zaujal natoľko, že som si ho bez zaváhania objednal aj pri jeho relatívne vysokej nadobúdacej cene 1200 eur? Rozsahom ohniska, svetelnosťou, optickou kvalitou, spracovaním, cenou? Odpoveď nebude ľahká, ale pokúsim sa opísať môj test tohto objektívu, ktorý som testoval jeden celý mesiac vďaka spoločnosti Sony.
Nadviažem na moje predošlé „sklá“, ktoré boli súčasťou mojej výbavy. Asi najlepší „ultra širokáč“, ktorý som doteraz vlastnil, bola Tokina 11-16mm F2.8. Bola síce určená pre APS-C čip, ale na 15 a 16mm je použiteľná aj na FF. Čiže z nej bude na FF „pevné sklo“. Svetelnosť F2.8 je pre mňa hranica pre zaradenie objektívu do kategórie vysoko svetelných skiel. Pri práci svadobného fotografa sú často veľmi náročné svetelné podmienky a hlavne nedostatok svetla, kde je aj F2.8 veľmi málo. Čiže vychádza z toho určitý záver, Zeiss asi nebude veľmi vhodný pre svadobných fotografov, aj keď to nemusí byť celkom pravda. Rozsahom 16-35mm (pre FF) určite áno, len F4 je až príliš limitujúci faktor. Na svadbách budem toto sklo, tak ako aj jeho predchodcov, používať hlavne na skupinovú fotografiu a pri fotografovaní ľudí na tanečnom parkete s použitím bleskov. Tiež sa skvelo hodí na fotografovanie miesta konania svadby (sála, architektúra, okolie a pod.)
Zeissa som behom testovania použil pri fotografovaní niekoľkých zákaziek, vždy odviedol skvelú prácu a bez kompromisov. Rozsah ohnísk som využil výrazne v prospech ohniska 16mm, približne 75% záberov som fotil práve na tamto ohnisku. V minulosti som vlastnil aj sklá s ohniskom 14mm a 18mm. Ohnisko 14mm mi už prišlo pocitovo veľmi široké a 18mm mi zase nestačilo. Zlatá stredná cesta je z môjho pohľadu práve 16mm s bonusovou možnosťou tento uhol zmeniť. Skreslenie objektívu aj na najširšom konci je skoro nebadateľné, chyby objektívu sú zvládnuté výborne. Obratová kvalita je doslova špičková a vykreslenie slnka (lúče) pri maximálnej clone F22 je skoro dokonalé. Vo firme Zeiss odviedli výbornú prácu. Mal som pred časom zapožičaný aj Sony GM 16-35mm F2.8. Ten je tiež špičkový, cena je ale dvojnásobná (2400 eur) a počas testu sa mi viac krát potvrdilo to, že svetelnosť F4 mi bude úplne postačovať. Nesmieme zabudnúť na to, že ak potrebujem vyššiu svetelnosť tak siahnem po mojom hlavnom skle Zeiss Distagon 35mm F1.4 ZA. Na tele Sony A7Riii je 16-35mm v podstate 16-52mm, nakoľko na „crope“ mám až 18 megapixelov!
Spracovanie objektívu je špičkové (Zeiss standart), ostrenie nehlučné a rýchle. Váha a veľkosť je doslova ideálna na FF telo ako Sony A7Riii, na ktorom som ho celý čas používal. Zabudovaný stabilizátor OSS sa môže hodiť ak sa použije na tele bez stabilizácie čipu.
Objektív je ako stvorený na fotografovanie krajiny, architektúry a interiérov.
Na záver predsa jedna vec ktorú by som doplnil, chýba mi prepínač AF/MF na tele objektívu. Dosť bolo ale slov, nech hovoria fotografie a potvrdia moje slová.
PS: všetky fotografie boli fotografované do formátu RAW a následne vyvolané v profesionálnom programe Adobe Lightroom CLASSIC
Fotenie nás baví
Foto: Marek Suchý
Text: Marek Suchý