Recenzia TTARTISAN 50mm F2.0 e-mount
Uhol záberu 50mm (pre FULL FRAME) je základný uhol. Perspektíva záberu je najbližšie nášmu vnímaniu. V minulosti (éra fotenia na film) bol objektív s ohniskom 50mm (pevné ohnisko) a väčšinou o svetelnosti F1.8 základným „setovým“ objektívom. V súčasnosti nájdete v sete najčastejšie zoomovací objektív s rozsahom ohnísk cca 24-70mm často pri svetelnosti F3,5-5,6. Rozdiel v svetelnosti F1.8 vs. F3.5 (a horšej) je výrazný. Svetelnosť má zásadný vplyv na expozíciu, čiže na expozičný čas a ISO. V neposlednom rade na hĺbku ostrosti (každá fotografia má merateľnú hĺbku ostrosti). Zjednodušene povedané, môžete robiť čokoľvek (pokiaľ to nebudete umelo simulovať) napr. s objektívom 24-70mm F3,5-5,6 jednoducho neurobíte fotografiu na 50mm ako s 50mm pri clone F1.8. Zoomovanie je samozrejme pohodlné a otvára zároveň aj nové možnosti.
Fotograf s pevným ohniskom „zoomuje nohami“ a hlavne rozmýšľa inak ako rovnaký fotograf so zoomovacím objektívom. Odporúčam si to vyskúšať, stačí nazoomovať na jeden uhol a viac nezoomovať (jedno číslo). Zoomovanie nám nie je blízke, nakoľko náš zrak to neumožňuje. Odporúčam pri kúpe fotoaparátu kúpiť základný univerzálny setový objektív a dokúpiť jeden vysoko svetelný. Zlatá stredná cesta je práve 50mm f1.8. Pozor, nezabúdajme na to, že pre snímač APS-C je to cca 32mm. Vráťme sa ku objektívu TTARTISAN.
Objektív má bajonet e-mount. Nemá žiadny prenos údajov do tela fotoaparátu, je manuálny. Jeho váha a veľkosť patrí medzi to najmenšie na trhu. Objektív má klikajúcu clonu, čo oceňujem, samozrejme je možné ju ovládať len na objektíve.
Objektív má po odbalení zaujal hlavne spracovaním. Pôsobí prémiovo. Spracovanie je ukážkové a je až neuveriteľné, že tento objektív sa dá kúpiť nový za cca 70-100 eur. Výrobca sa inšpiroval a napodobnil tzv. vintage objektívy. Výhoda daného objektívu je, že nie je potrebná redukcia. Objektív sa vyrába aj pre iné bajonety ako Sony e-mount (Fujifilm XF, Canon M, Leica L, Nikon Z Panasonic Olympus M43). Na objektíve ma zaujala kovová krytka so závitom, je ju potrebné našrubovať, čo nie je vôbec bežné.
Ako sa s objektívom fotografuje?
Počas testu som používal telo, full frame SONY a7cII. Recenziu nájdete na tomto linku:
https://www.fotenienasbavi.sk/recenzia-sony-a7cii/
Objektív ladí svojím rozmerom a váhou s telom SONY a7cII. Počas fotografovania som používal dve dôležité elektronické pomôcky. PEAKING je zvýraznenie obrysov, tam kde je zaostrené. Druhá pomôcka je FOCUS MAGNIFER. Funkcia umožňuje počas ostrenia zväčšenie obrazu až 6.9x, čo výrazne pomáha hlavne v prípadoch keď je potrebné presné zaostrenie. Obe pomôcky sa dajú používať súčasne. Vďaka stabilizovanému čipu som získal účinnú stabilizáciu 7EV aj pre tento objektív.
Počas prvého testu ma zaujímala hlavne ostrosť objektívu na F2.0 a charakter bokehu.
Článok o bokehu nájdete na tomto linku:
https://www.fotenienasbavi.sk/co-je-bokeh/
Ostrosť na F2.0 je pre mňa akceptovateľná, ku rohom sa výrazne zhoršuje. Po priclonení už na F2.8 sa to samozrejme zlepšuje. Bokeh je príjemný a vynikne najviac práve pri plnom odclonení na F2.0. Objektív výrazne vinetuje a v protisvetle stráca ostrosť a prejavujú sa aj odlesky. Práve tieto chyby robia tento objektív jedinečným. Charakter fotografií veľmi pripomína pravé vintage objektívy a to je na ňom pre mňa osobne najzaujímavejšie. Ostrenie ide relatívne ľahko, je to podobné viacerým vintage objektívom napr. Pentacon 50mm 1.8 M42 a podobne. Klikajúca clona a jej odpor je dobrý.
Záverečné hodnotenie pre tento objektív je pozitívne. Objektív odporúčam, pri nadobúdacej
cene je výkon vzhľadom ku cene vynikajúci.
Nižšie nájdete ukážkovú galériu.