Recenzia SONY A7iii (A7M3)
Sony A7iii by som označil za prelomový fotoaparát, podobne ako model A7Riii. Sony v nich zúročilo roky usilovného vývoja a ukázalo ostatným cestu, ktorou sa je nutné uberať.
Pozrime sa na model Sony A7iii podrobnejšie. Od marca 2018 fotografujem profesionálne so Sony A7Riii, a preto budem tieto dva fotoaparáty porovnávať. Moje skúsenosti s modelom A7Riii nájdete v teste. Odporúčam Vám si ho prečítať https://www.fotenienasbavi.sk/recenzia-sony-a7r3/ pretože sa v ďalších riadkoch budem venovať najdôležitejším rozdielom.
Pre laika sú telá na prvý pohľad rovnaké, no nie je tomu tak. Rozdiel je v hlavnom voliči expozičných režimov. A7Riii má tento volič uzamkynateľný. V strede je vypínač (zámok) a v rámci uloženia nastavení je pamäť pre tri nastavenia (memory 1,2,3). Model A7iii má len dve nastavenia (memory 1,2). Model A7iii ponúka scénické režimy označené SCN, ktoré R-ko neponúka. Model A7iii nepatrí do kategórie profesionálnych modelov ako R-ko, no napriek tomu svojim výkonom a parametrami by som ho tam bez váhania zaradil.
Podstatne viac rozdielov nájdeme v útrobách. Vymenujem z môjho pohľadu tie najzásadnejšie, a tým sa budem venovať podrobnejšie:
1. hľadáčik
2. snímač
1. A7Riii má rovnaké zväčšenie hľadáčika ako A7iii, tj. 0.78x, čo je výborné číslo. Väčšie zväčšenie nájdete len veľmi ťažko. Rozdiel je v rozlíšení hľadáčika, a tiež v obnovovacej frekvencii. A7Riii 3,686k verzus A7iii 2,360k, a 120 fps verzus 60 fps. Dôležitejšie ako čísla je to, aký vplyv to má na fotografovanie. Na finálny výsledok by som povedal, že žiadny. Vyššie rozlíšenie hľadáčika, tak ako aj vyššia obnovovacia rýchlosť, sú citeľné a zvyšujú do určitej miery komfort pre fotografa. Vyššie rozlíšenie znamená jemnejší obraz v hľadáčiku, a pri obnovovacej frekvencii 120 už nie je možné postrehnúť akékoľvek blikanie. A7iii má frekvenciu polovičnú a blikanie je niekedy jemne postrehnuteľné. Nižšie rozlíšenie si fotograf uvedomí len keď bude oba fotoaparáty používať súčastne. Osobne som zvyknutý na jemný obraz v hľadáčiku R-ka, ale po krátkom čase používania A7iii si tieto rozdiely väčšinou vôbec neuvedomím, pokiaľ sa na to výlučne nezameriam.
2. Oba fotoaparáty majú stabilizovaný snímač. Kúsok lepšie je na tom A7Riii, nakoľko ponúka účinok stabilizácie 5,5 EV, kým model A7iii „len“ 5 EV. Tento rozdiel je v praxi nepostrehnuteľný. Zásadný rozdiel a podľa mňa aj najväčší, je rozlíšenie snímača A7Riii = 42,4 megapixelov, A7iii = 24,2 megapixelov.
Pred kúpou Sony A7Riii som fotografoval roky na Nikon D750, ktorý má snímač s rovnakým rozlíšením ako A7iii (24 megapixelov). Mám teda bohaté skúsenosti. Vlastnil som aj Nikon D800 s rozlíšením 36 megapixelov. Rozlíšenie 42 megapixelov je skvelé v tom, že môžem počas fotenia využiť orez fotografie (CROP 1,5x), čo znamená, že mám „dva objektívy” v jednom. Na tlačidle AEL mám uloženú túto funkciu. Počas fotenia môžem aktivovať CROP a v hľadáčiku, alebo na zadnom displeji budem vidieť orezanú fotografiu ešte pred samotnou expozíciou. Teda môj hlavný objektív Zeiss 35mm 1.4 ZA Distagon „cropnem“ na 52mm bez nutnosti výmeny objektívu. Po oreze má uložená fotografia vysoko postačujúcich 18 megapixelov. Túto funkciu má samozrejme aj model A7iii, nakoľko má rozlíšenie 24 megapixelov po oreze (crope), kedy výsledná fotografia má 10 megapixelov. Aj z 10 megapixelov sa dá vytlačiť výstavná fotografia vo formáte 90x60cm. Samozrejme vyššie rozlíšenie je výhodou, ale prináša aj vyšší nárok na kapacitu kariet. Model A7Riv ponúka dokonca na crope úctyhodných 24 megapixelov, nakoľko snímač disponuje obrovským rozlíšením – až 61 megapixelov. Pokiaľ používate zoom objektív, tak pri použití tejto funkcie sa v podstate rozšíri jeho rozsah napr. 24-70mm na 24-105mm, čo sa môže tiež hodiť. Počas testovania som nezaznamenal zásadnejšie rozdiely v dynamickom rozsahu čipov, šume a podobne – s prihliadnutím na rozlíšenie oboch snímačov. Oba modely sú vynikajúcou voľbou pre skúseného fotografa i kameramana, pokiaľ dokáže využiť vysoký potenciál týchto prístrojov.
Pred kúpou jedného z týchto fotoaparátov je dobré zvážiť aké rozlíšenie (42 vs 24) je pre Vás postačujúce. Osobne preferujem možnosť cropu na R-ku (zo 42 megapixelov na 18), ktorý využívam na svadbách veľmi často. Vtedy sa v okamihu môj hlavný objektív Zeiss 35mm 1.4 ZA zmení na 52mm bez nutnosti výmeny objektívu.
Aj vďaka Sony a neúnavnému vylepšovaniu fotoaparátov som sa posunul na mojej ceste opäť kúsok ďalej, a za to som veľmi vďačný.